Jag har också ett sidospår som upptar mitt intresse och det är fantastiskt roliga och spännande gamla cyklar eller velocipeder som man sa förr.
Mitt intresse ligger runt riktigt gamla från 1885 och fram till och med 1940 ca.
Här kommer inom kort att läggas upp bilder och historia kring några av de objekt jag har stående i mitt lilla museum.
Velocipeden med den höga ramen 26 tum är en helsvensk produkt. Det är en Nordstjernan landsvägslöpare (den tidens sportcykel) från 1898.
Med ledning av ramnumret så har jag kunnat datera den ganska exakt. Den är märkt med en guldfärgad dekal på styrhuvudet med Wiklunds Stjernvelocipeder Stockholm.
Wiklunds var tidigt ute med att tillverka cyklar och vid denna tiden betingade denna skapelse ett pris på 325 kr vilket motsvarade ca en årslön för en dräng. Cyklar innan sekelskiftet 1900 var mest förbehållna de som hade ekonomiska förutsättningar.
Cykeln har ett grovt tandat fram/bakdrev och det har ursprungligen varit en sk. "fixie" dvs fast nav utan frihjul. Någon gång efter frinavens introduktion ca 1905 så har man ekrat in ett nav av fabrikat New Departure från USA. Det var mycket vanligt att cyklar med fasta nav byggdes om till dito med frihjul.
Skärmar fram och bak har den aldrig varit utrustad med då hål för detta saknas i ramen och gaffeln. Broms fram var ej standard ens när det var fast nav utan det gällde för cyklisten att hålla emot de roterande pedalerna i nedförsbackar.
Ramen har till större delen original lackering som vid denna tid nästan uteslutande var svart. Lite speciellt med Wiklunds cyklar vid denna tiden är att alla gängor har en stigning och dimension som är deras helt egna. Skulle du förlora en skruv eller mutter så är det bara att leta tills du hittar den. Du kommer aldrig att kunna hitta något annat som passar.
Det som är ersatt är styret och däcken såklart. Styret är tillverkat efter en gammal förlaga och har korrekt förnickling som det var på denna tiden. Kromet som är myckete vitare fanns inte vid denna tid.
Hur är den då att cykla på? Ja när du väl har svingat dig upp på den så går den lätt och tyst med lagom utväxling. Lite läskigt med den höga ramen och jag som är 180 cm i strumplästen får liksom "välta mig av" vid stopp.
Fram och baknav samt veven har jag haft isär för rengöring och infettning av kullagerbanorna. Bromsen är som brukligt svag på dessa nav och det kräver lite framförhållning om du vill kunna stanna.
Senaste kommentaren
15.11 | 10:08
Svårt att säga utan bilder. Skicka bilder på vad det är du har så återkommer jag.
15.11 | 10:07
Tack för det Jules, det verkar som om du kommer från Danmark? Det går bra att skriva till mig på Danska också då jag förstår det utmärkt!
15.11 | 10:06
Hej Simon, det händer ibland att jag säljer dubletter. Bäst är att kontakta mig via telefon 0702-559943 och diskutera vad du är intresserad av!
12.11 | 21:53
I find you site very interesting I was married to a Swedish lady for 25 years and I have been to Sweden so I'm very interested in Swedish military